Våld i skolan...

Jag har barn som går i den skola som nämns i denna artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1271997.ab
Och JA ..det är något nästan varje dag.Kanske inte som mina barn är
direkt inblandad i men det händer runt omkring.Det är slagsmål,tjafs,
mobbing och klassrum som stormas av andra elever UNDER lektionstid!!

Mina barn vill me och mer byta skola och troligen kommer det att ske inom
snar framtid.Barnen ska kunna känna trygghet då dom går är i och går hem från
skolan. Men nej så är det inte!

Naturligtvis vet jag att det förekommer även i andra skolor.Absolut!
Felet tror jag mycket ligger i att lärarna i dagsläget inte har rätt att
knappt säga till eleverna än mindra ta i dom.Förespråkar absolut inte barnaga.
Absolut INTE ! MEN ...en lärare får ju inte ens ta tag i ett barn som har hysteriska utbrott
och försöka få dom lugn .NEj,då kan dom bli anmälda och därefter avstängd.
Det tycker jag är fel.Ibland kan det behövas en säker hand för att få bukt med ett hysteriskt barn det
vet nog alla som är förälder.
Barnen i dagsläget har nästan ingen respekt för äldre människor och lärarna hör absolut
till den grupp som av barnen blir respektlöst behandlad.
Mycket av detta rår säkert vi vuxna för.Jag försöker lära mina barn att man har respekt för äldre människor .Punkt slut!
Då jag gick i skolanskulle jag aldrig ha drömt om att ha samma beteende
som eleverna har idag.Det vågade man helt enkelt inte.

Sedan måste vi föräldrar ta vårat ansvar och inse att våra barn är  inga änglar.
ALLA barn kan säkert bete sej illa och det är vårt ansvar att se till att
dom lär sej  hur man beter sej mot andra människor.

Läs mer om Ljustadalens skola och skolvåldet här:  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1271997.ab


Kommentarer
Thww

Nja, läget har
ej vlivit värre sedan 70, 80, 90 talet. Det är väll bara det att man har
öppnat upp ögonen lite sammt att media är mer upplyst nu. Och man har ju mer tekniska utrustningar sedan innan
t.ex mobilkameror osv, så att almänheten kan se dåden på ett effektivare sätt än innan. Visseligen är det hemskt i många skolar nuförtiden, men frågan är om det inte va det innan med? Sedan kan ju folk ha öppnat sina sinner också, jag
menar hur många lärare ser inte ungdomar som går på en ensam kille och mobbar honom som ett
"pojksträck" och kommer med kommentarerna "ja de är ju bara killar, vi vet ju hur vi höll på när vi var unga". Jag har
följt detta sedan länge, och många perosner i sverige har blivit mobbade till döds, antingen genom dåd eller självmord. Och det var ju bara på senare 90 talet. Nejfan, läger är det samma i stort sett, bara det att folk har blivit mer upplysta.

2007-11-17 @ 14:51:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lillanslilla

Bloggar om allt och inget...spontant eller uträknat...

RSS 2.0