Tisdagen den 4/8

Känner jag måste skriva ner hur tisdagen var.
Mycket för att jag vill komma ihåg varenda sekund samtidigt som
jag bara vill glömma den...Sjukt!

Det började med att min syster ringde vid 6 och sa hon var på väg till
pappa o mamma och att vi måste in.
Jag gjorde mej klar snabbt,gick ut med Abbe och väckte barnen och förklarade
läget.
Kommer ner till mamma ungefär 06.40.
Dom har inte lyckats få upp mamma då hon har ont överallt och är svårflyttad.
Ringer 112 och förklarar läget och att dom måste skicka en ambulans.
07.50 anländer ambulansen.Dom kommer in till mamma och då börjar
bearbetningen igen.Denna gång är hon i och för sej säkert medveten om att
hon MÅSTE in men det försvårar det hela då hon säger att hon inte kan,inte vill.
Vi ringer vårdcentralen på ambulanskillens inrådan för att försöka få ett vård-
intyg.Men svaret blir att nej det går nog inte.
Min syster och jag är förtvivlade över läget.
Till slut går min systerson fram till mamma och säger "mormor jag hjälper dej
upp med ambulanspersonalen så du kommer till britsen"
Han säger även till personalen att om något går snett tar jag på mej det.
Tillsammans får dom till slut mamma på britsen och hon kan lastas
i ambulansen.
Jag åker med in och min syster hjälper pappa lite.

I ambulansen får mamma svårt med andningen  och syrgas börjas ges...
Väl inne på akuten tas prover och doktorn kommer och pratar.Min syster anländer.

Det bestäms att mamma ska läggas in på MAVA.
På avdelningen tas mera prover och lungröntgen görs.
Mamma är orolig och ska hela tiden kliva ur sängen,min syster och jag är med henne
hela tiden och försöker lugna och få henne att stanna i sängen.
Personalen är underbar med henne och gör allt för att hon ska ha det så bra som möjligt.
Till slut lugnar hon sej något och småslumrar så min syster och jag går och
äter lunch.Då vi kommer tillbaka håller dom på att sätta kateter på henne.
Den irriterar hennes urinrör och hon ropar hela tiden att hon måste kissa.
Hon förstår alltså inte att hon kan kissa om det behövs.
Ultraljud görs på urinblåsan där dom bara konstaterar att det endast är 2,5 ml i blåsan.
Kisset som kommer i slangen är segt som sirap pga hennes vätskebrist.

Tiden går och vi kämpar med mamma som är fruktansvärt orolig.
Hon lyckas slumra till emellanåt och drömmer och pratar mycket konstiga saker.
Till slut börjar hennes puls gå ner och hjärtrytmen är väldigt strulig..
Dom kommer rusandes in och sätter henne ännu högre och hon får en mask att andas
i.Masken vill hon bara slita bort då den stör henne.Hon ropar på vår pappa som inte
är där.
Till slut ger dom henne lugnande så hon somnar till..
Klockan är nu runt halv 5.
Vi bestämmer att äta middag min syster och jag.
Vi sitter i dagrummet för anhöriga på avdelningen.
Då vi kommer tillbaka ska dom återigen ta prover på mamma
som nu är så pass borta så hon knappt märker dom håller på.
Under tiden sköterska tar prover kommer en skötare in och säger
att doktorn vill prata med sköterskan.
Dom kommer tillbaka och doktorn säger åt oss att mamma
omedelbart måste ner på IVA då njurarna inte vill funka.
Hon måste ha akut dialys!
Från han kommer in tills dom är på väg ner
går det nog inte längre än 20 sekunder.
Allt går superfort.
Min syster och är så klart jätterädda för vad som händer.
Vi omfamnar varandra och gråter.
Tar oss samman och går ut för att ringa våra andra syskon samt pappa
för att förklara läget.
Min bror och svägerska kommer in och vi får sitta i anhörigrummet på Intensiven och invänta doktor.
Klockan är nu runt 18.30
Vid 19.50 kommer doktorn in.
Vi ser på honom att detta är inte bra.
Han börjar med att förklara att mammas njurar inte funkar och att hon nu får
Dialys.Hennes prover visar livsfarliga värden och han kan inte lova något men
är inte hoppfull.
Hennes puls har vid detta läge varit nere på 22 och risken för
hjärtstopp är stor.Blodtrycket är jättelågt och hennes temp har dom då
fått upp i 35 grader.
Han råder oss att ringa ditt pappa och våra andra nära.
Vi ringer efter dom och får sedan gå in till mamma en stund.
Synen som möter oss är skrämmande.Slangar och saker överallt och vår mamma
som ligger i princip medvetslös där i sängen.Jag gråter och omfamnas av min
bror.Vi pratar med henne och rör henne ¨.Det syns på puls och hjärtfrekvens att
hon uppfattar vi är där.

Vid niotiden kommer pappa min andra bror samt två av mammas barnbarn som bor nära.
Vi får återigen sätta oss i anhörigrummet.
Efter vad som känns som en evighet får vi sedan gå in .
Pappa och min äldsta bror går först.Sedan hennes barnbarn och jag min syster och min andra bror sedan.

Vi bestämmer oss i detta skede för att åka hem då vi ändå inte kan göra något.
Det är mitt i natten och vi vet vi behöver den sömn vi kan få.Vi bor ju bara
ca 10 minuter bort och dom lovar ringa om det blir någon försämring.

Väl hemma börjar jag må illa men kan inte kräkas.Flyger upp o ner i sängen men
lyckas till slut somna och sover någon timme..

Ja det var hela tisdagen med mina ord.
Känns skönt att få skriva av sej det.


Kommentarer
Gabbi

Men gumman..

fäller en tår

Jag förstår att du har det jobbigt!! Men jag hoppas att du orkar att hålla ut!!!

kramar om länge

2008-08-07 @ 07:09:50
URL: http://mamsen71.blogg.se/
jayne

usch...lilla lilla du..och lilla lilla din mamma.

Förstår att detta är så jobbigt och tar på alla dina krafter... vet att det är svårt men försök att inte glömma dig själv just nu.

Ta hand om varandra.

Hoppas din mamma kryar på sig mer och mer.

Kram

2008-08-07 @ 07:16:32
URL: http://jayne.blogg.se/
Pia

Å herregud vilken upplevelse. Det verkar ha varit riktigt jobbigt. Hemskt, jag förstår om du är omtumlad nu.

Vilken jäkla tur att ni lyckades få in henne till sjukhuset, annars har läget vare sämre...

Nu är det bara att hoppas på att dom kan vända på situationen och hon piggnar till.

Stor tröstkram till dig nu... tur du har Håkan som verkar fin med dig.

2008-08-07 @ 07:25:57
URL: http://piakallman.blogg.se/
A

Morrn vännen....

Usch vad jobbigt allt verkar för er... Tur att ni har varandra.... Tänker jättemycket på dig.

kraaaam

2008-08-07 @ 07:45:11
URL: http://amittilivet.blogg.se/
whatthefuck

Godmorgon. Fy vilken upplevelse, hoppas allt blir bättre snart. Kramar i massor till er!

2008-08-07 @ 08:34:21
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Stefan

Förlåt lillan, men det där om hur mormor gjort på sig var det verkligen relevant. Ingen högre respekt för integriteten där inte. Kanske gick du lite långt där.

2008-08-07 @ 08:36:05
Jen

Men herregud lilla vän.Vilken tur att du har lite syskon så du inte behöver vara helt själv i elendet.Jag tycker läkaren borde ge dig något så du kan sova ordentligt. Det är ju jätteviktigt att du får sova när du har tid nu.Kram

2008-08-07 @ 08:36:27
URL: http://jennyvestbro.blogg.se/
Titti

Usch vilken dag. Jag förstår känsla att komma in på IVA salen och skrämmas av alla slangar och pipande maskiner. Och ofta är personalen dålig på att förklara sånt också, eller oftast finns kanske inte tiden i ett akut läge. Hoppas det är en stabil dag och att mamsen kommer igen.

Kram

2008-08-07 @ 08:41:30
ANNA KÄLLMAN

usch vad hemskt det låter, har följt din berättelse om din mamma. Jag håller verkligen tummarna på att det snabbt vänder och att hon blir bra. Hoppas att dn dag blir bra idag trots läget:/

2008-08-07 @ 08:57:05
URL: http://mintradera.blogg.se/
Annica

Älskade vän. Inte ha dåligt samvete heller! Jag vill ju hjälpa! Det är ett sätt att orka. Det jobbigaste nu är att jag inte kan dela på mig. Vill ju även vara i Stockholm där läget förvärrats. Det är det som är värst nu.

KRAM! Vi finns här för varandra!

2008-08-07 @ 08:59:09
URL: http://anja72.blogg.se/
Gabriella

Vad hemskt, jag hoppas din mamma kommer ma battre snart... For ca 4 ar sen blev min pappa fastingbiten och fick nat virus som slog ut honom helt - han lag i koma i over en vecka och vi bara stod och grat for att vi var sakra pa att han aldrig skulle vakna igen. Till slut orkade jag inte hora alla negativa rapporter fran lakarna, sa jag lyssnade inte mer pa dem, utan koncentrerade mig pa att skicka "positiv energi" till pappa (det later flummigt, jag vet) nar vi halsade pa. Och sa plotsligt oppnade han ogonen igen! Over ett halvar gick det innan han kom hem och da fick han lara sig att ga osv forst - men det gick! Sa med det tankte jag bara saga att aven om det ser helt hopplost ut ibland sa kan det anda vandas till det battre. Jag hoppas det ocksa kommer bli sa for din mamma!

2008-08-07 @ 10:12:36
URL: http://ibag.blogg.se/
Fia

Vad hemskt:(

Låter som samma som min morfar fick. Problem med njurar o så. Så himla hemskt!!!!

Grät nästan en tår när jag läste detta inlägg!!!

Hoppas hon blir bättre snart!

TA hand om dig o familjen o andra nära o kära!

2008-08-07 @ 11:02:42
URL: http://dagarmedfia.blogg.se/
johanna

Håller tummarna för din mot och er att hon piggar på sig. sänder en styrkekramar till er...

Ta hand om er...

2008-08-07 @ 12:42:34
URL: http://blondie1978.blogg.se/
Susan

Usch....tårarna rinner då jag läser vad du skrivit och vad ni får vara med om.



Finns inte kramar nog att ge dig.

2008-08-07 @ 12:47:58
URL: http://eliottsmamma.blogg.se/
My

Hoppas din mamma blir bättre, och ta hand om henne och er! Förstår att det känns tungt att se sin mamma sån. Styrkekramar!

2008-08-07 @ 16:59:45
URL: http://myilivet.blogg.se/
kikki

Hoppas verkligen hon blir bättre! Måste verkligen vara jättejobbigt :( Sköt om dig!! KRAMAR!

2008-08-07 @ 18:21:59
URL: http://kikkiiii.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lillanslilla

Bloggar om allt och inget...spontant eller uträknat...

RSS 2.0