Är jag självisk?

Till veckan ska mina barn som inte  sedan mitten på september varit hos pappan
mer än en vecka i taget  och sammanlagt  sedan dess varit där
ca 5 -6 veckor  vara där i två veckor!
Ja jag har "tvingat" dom!
Jag känner jag måste få andas lite! Låter kanske dumt men hur som och hur bra Håkan än är med barnen
är jag singelförälder då barnen är här!Det är jag och barnens far som är förälder inte jag och Håkan
Vickan är i en krävande ålder då tonåren smyger sej på och Tobbe i sin ålder!



Nu har jag

Fördelen att ha en FUNGERANDE pappa i närheten även
om han och Vickan inte alltid
drar jämt!
Gör jag rätt eller fel??
Synpunkter ja gärna!!!!!!!!!!!!!!
Många tycker nog att "jag som har det så bra att kunna vara barnledig varannan vecka inte ska klaga" Visst!
Köper det ! Men varför ska inte jag ha rätt till samma sak som barnens biologiska far???
Alltså nu när han är fullt funktionell och kan ha dom! Samt bor på behörigt avstånd!
För att jag är mamma????
Okej!
Men nu är man två om att göra dom och två om att ta hand om dom!
OM
inte hinder föreligger!

Jag känner även att jag måste få vara bara jag!
Är det så fel!?
Att jag bryr mej om mej själv och mitt förhållande???
Näe jag anser inte det!
Ska jag kunna vara en bra mamma krävs att jag också mår bra...

Rätta mej gärna!



Kommentarer
A

Jag tycker att du tänker alldeles rätt. Man måste få tänka på sig själv ibland och du blir ju bättre mamma kanske om du får pausa lite. Jag vet hur det är....man är mamma och man får lite dåligt samvete inför sina barn men jag tycker ändå att man måste kunna vara ego även som mamma....

Kram gumman...

2009-01-03 @ 21:00:57
URL: http://amittilivet.blogg.se/
Maria

Jag tycker absolut att du gör rätt. Ni är 2 om ansvaret om barnen och ni är 2 fungerande föräldrar.

Helt rätt att dem är där så att du får rå dig själv och ladda batterierna. Barnen har ju sina faser i livet när dem är extra krävande....

Ta hand om dig själv oxå..

Kramar till dig !

2009-01-03 @ 21:04:00
URL: http://hippamorsan.blogg.se/
Nettan

Jag tycker absolut att du gör rätt.

Du har också rätt till din tid.

Jag vet precis hur du har det då jag har varit med om samma sak. Man är tvungen ibland att få andas och i värsta fall ifall det inte funkar så får dom komma hem lite tidigare men inte efter 3 dar.

Ja, du förstår nog vad jag menar.



Hoppas att allt går bra.



kramizar

2009-01-03 @ 21:27:21
URL: http://hasselby.blogg.se/
Nettan

Jag tycker absolut att du gör rätt.

Du har också rätt till din tid.

Jag vet precis hur du har det då jag har varit med om samma sak. Man är tvungen ibland att få andas och i värsta fall ifall det inte funkar så får dom komma hem lite tidigare men inte efter 3 dar.

Ja, du förstår nog vad jag menar.



Hoppas att allt går bra.



kramizar

2009-01-03 @ 21:27:46
URL: http://hasselby.blogg.se/
Anonym

Du gör helt klart rätt!!!!!



Tveka inte! Om dina barn har en "fungerande" pappa så ska han självklart ta samma ansvar och avlasta dig när du behöver. Du blir en bättre mamma för dina barn när ni träffas så känn inget dåligt samvete.



Jag själv hade inte möjlighet att göra så utan fick använda mig av kontaktfamilj för att få avlastning två dagar/månad. Även om det var så lite tid kändes det alltid hårt att lämna iväg.



Så grubbla inte du är en toppenmamma. Det ser du själv om du läser tillbaka på dina inlägg om dina barn. Fortsätt så och njut av dina två veckor!



Kram kram

2009-01-03 @ 21:52:05
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Anonym

Halloj brúden...

Längesen av alla randiga skäl..ha ha jo men för att seriöst svara på ditt inlägg..så du ska göra det som du känner för..kan du få vara i fred och ladda upp batterierna så betyder det att man kan vara en bättr morsa..sen vad andra människor anser är ju bara att skita i...kramkram..jag har lånat en bärbar dator så jag försökte kasta i väg ett inlägg men vi får se allt tar ju tid...må så gott

2009-01-03 @ 22:08:05
Jeanette

Du gör inte fel! Nu är ni två och då kan jag inte se varför det inte ska kunna vara lika för båda. Mamma eller pappa, stenåldern har vi passerat, basta!

Ta hand om dig och njut av lill-semestern!

Kram

2009-01-03 @ 22:12:09
URL: http://overhogdal.blogg.se/
Susan

Klart att du gör rätt gumman. Håller med dig till fullo.



Kramar

2009-01-03 @ 22:25:05
URL: http://eliottsmamma.blogg.se/
Alexandra

Ensamtid behöver alla. Men mest rätt gör du för att se till att dom träffar sin pappa också. jag tyckte det var pest och pina att åka iväg från alla kompisar och så men hade jag inte blivit tvungen hade vi(jag o pappa alltså) säkert inte haft så fin relation som vi faktiskt har idag!

2009-01-03 @ 22:42:18
URL: http://brummagummans.blogspot.com
ejmis

Du gör helt rätt!

2009-01-03 @ 22:45:07
URL: http://ejmis.blogg.se/
mona-lisa

Självklart min ängel har du rätt att bara få vara just bara du och Håkan, och ha samma fördelar som ditt ex...Det är bra det du skriver att de har en pappa och en mamma och Håkan skall vara en bra och vuxen förebild som också ingår i familjen men han skall inte och kommer inte att kunna vara deras pappa och så tycker jag de skall vara....



Det är inte fel att låta barnen vara längre tid hos sin far så han får se deras vardag hur det fungerar och hur du har det.....och barnen får en rättvisare bild hur ni är båda i era föräldrar roller....sen börjar ju dina barn bli så pass stora och de kan göra revolt att de inte vill vara där och då hamnar man som föräldrer i ett dåligt samvete som tar mycket på ens egen energi.....har varit där själv .....så det blev att barnen bodde hos mig på heltid och gick till sin far när de kände för det och ja det blev bara någon middag då och då.....och hela familjen har mått bra i det....eftersom de tyckte det var jobbigt att flacka fram och åter med påsar och saker och de hade aldrig något fast.....det är en dilemma som är så svår och vad är rätt och vad är fel......fungerar det inte så ha ett samtal med de dina i köket och försök att få dem att säga vad de vill och känner för och så går ni någon medelväg för att det skall fungera för er alla.....lycka till och njut nu av denna tid så får du se vart allt landar när de kommer åter.....kram

2009-01-04 @ 00:08:44
URL: http://melodislinga.blogg.se/
Nettan

När jag väntade första barnet hade jag migrän 3-4 dagar i veckan de sista månaderna av graviditeten, naturligtvis var jag oroad av vad mitt intag av citodon skulle göra med barnet. Hade en mycket förstående barnmorska och gynekolog som stöd som gav mig den kloka insikten: Mår du bra, mår barnet bra.

Naturligtvis fanns rädslan kvar ändå, i alla fall en del av den, men den tror jag är rotad i det kvinnliga DNA:t, dvs vi kan inte rå för det.



Min personliga åsikt är med andra ord att du gör rätt! Vi behöver alla rå om oss själva ibland, vårda andra relationer än de intensiva relationer vi har med våra barn. Varför tror du att jag är så glad att jag fått den här helgen för mig själv?

Du gör rätt, stå på dig och du ska se att det i slutänden blir bra för er alla, pappan får mer tid med barnen och barnen med pappan. Vem vet kanske det kan hjälpa Vickans relation med sin pappa att spendera mer tid med honom.



Halv roman blev det...

Kram

2009-01-04 @ 00:21:08
URL: http://abvl.blogg.se/
myran

Ann!

du gör helt rätt!

självisk du?? HAHA det var de dummaste jag hört!



Du är en sån mamma som många skulle behöva!

kram till dej!

2009-01-04 @ 00:40:48
URL: http://mcmyran.blogg.se/
Anonym

Undra varför vissa skaffar barn! Dom ska slängas hit och dit, för att föräldrarna ska vara utan barn och andas. Lär dig att andas med dina barn hur krävande dom än må vara. Barnen blir så lätt överflödiga ingen VILL. Barnen få ju säga till var dom vill bo när dom är 12 år lyssna på det.

2009-01-04 @ 01:00:25
Titti

När man är ensam förälder får man ju inga pauser i vardagen, som två föräldrar tillsammans kan ge till varandra. Du gör helt rätt. om det känns rätt för dig så är det det! Kram

2009-01-04 @ 08:37:34
Jen

Ja herregud, jag tror du gör rätt i vad du gör, du är ju inte dum. Och ändå skönt att dom har en "fungerande" pappa för det har ju inte mina barn. Helt kass. Kram i massor jag tycker du är bäst

2009-01-04 @ 10:36:20
URL: http://jennyvestbro.blogg.se/
Anneli

Tjenare tjejen



Jag tycker inte att du är självisk. Man måste faktiskt, kunna vara barnfri någongång. Detta för att kunna ladda sina batterier..



Kramis till dig.



Smoggen

2009-01-04 @ 10:53:03
URL: http://smoggen.blogg.se/
Anna

Du gör RÄTT!!!

Bättre att ni får ta en paus från varandra så att du mår bra och barnen får en gladare mamma. Min dotter är hos pappa varannan ons-sön och ibland vill hon inte men då säger jag att vi behöver en paus så att vi hinner sakna varandra.

Summan av kardemumman DU GÖR RÄTT!

Och den där männinskan som inte vågar stå för sina åsikter i sin kommentar, är nog en ensam och olycklig männinska.



Kram på dig

2009-01-04 @ 11:14:37
URL: http://annalexing.blogg.se/
Åsa.S

Svårt för någon annan än du själv och din familj att svara på... Men givetvis skall du göra det som känns rätt för er!!



Hoppas det går bra! =)

2009-01-04 @ 11:37:28
URL: http://glansigyta.blogg.se/
vivan

Klart att barnen skall vara hos sin far!

Det vore ego av dig att inte låta barnen vara där..och när de är där får du ladda dina batterier,och du blir en gladare mamma....de flesta föräldrar vill sälja eller ge bort sina ungar under uppväxten...det är jobbigt med tonårsbarn.....vet av egen erfarenhet, har haft 4 egna som jag reade ut med jämna mellan rum...kram vännen!

2009-01-04 @ 14:53:50
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Nettan

Ja, Anonym, även i en familj där mamman och pappan bor ihop, behöver man väl både som mamma och som pappa en paus från både varandra och barnen för att orka. Att inte göra det anser jag vara idiotiskt!



Förlåt att jag la det här, men jag kunde inte vara tyst, för jag tyckte det var så knäppt...

2009-01-04 @ 16:12:53
URL: http://abvl.blogg.se/
Helena

Oj, vad mycket kommentarer.

Jag håller med alla här som säger att om du mår bra, så blir du en bättre mamma. Säger sig själv, så du, Anonym, försök inte ge andra mammor dåligt samvete, det får vi ändå på en gång vi blir mammor.

Kram Ann, du är klok som vanligt!

2009-01-04 @ 20:51:59
URL: http://trollena.bloggagratis.se
Helena

En gladare mamma är en bättre mamma. Tyckte det var så självklart så jag tänkte inte ens kommentera. Men så ser jag att en som naturligtvis är "anonym" kom med en så knäpp åsikt som att "varför vissa skaffa barn" och allt vad det var och att skicka barnen hit och dit för andrum. Hur ska man kunna vara en god förebild om man inte kan få chansen att må bra? Det är för mig obegripligt.

Så kort sagt, jag tycker du gör rätt. Som många fler innan redan skrivit, om det känns rätt för dig så är det rätt!!!

/Helena

2009-01-06 @ 20:53:00
URL: http://www.marihelena.net


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lillanslilla

Bloggar om allt och inget...spontant eller uträknat...

RSS 2.0