Måste testas

Denna kaka måste testas....
I dag tror jag!

Rulltårta med choklad

Den här goda rulltårtan kan du lätt variera med olika fyllningar. Lite grädde och några bär på toppen förvandlar den till en festlig tårtlängd.
Det här behövs för 10 bitar:
  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 dl mjölk
  • Chokladfyllning:
  • 1 1/2 dl matlagningsgrädde
  • 2 äggulor
  • 2 msk socker
  • 1 msk kakao
  • 1 1/2 msk potatismjöl
  • 15 g smör eller margarin
  • Ugn: 250°

  Gör så här:
  • 1. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner i smeten. Rör i mjölk och blanda försiktigt.
  • 2. Bred ut smeten jämnt i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 5 minuter. Passa noga så att inte kakan blir bränd.
  • 3. Sockra på kakan och vänd upp den genast på bakplåtspapper. Lossa pappret kakan har bakats på. Låt kallna innan chokladfyllningen breds på.
  • 4. För chokladfyllningen: Blanda grädde, äggulor, socker, kakao och potatismjöl och sjud under omrörning tills krämen tjocknar. Passa noga så att den inte kokar, då skär den sig. Ta av värmen och vispa i smör.
  • 5. Bred chokladkrämen över den kalla kakan och rulla ihop. Lägg rullen med skarven ner. Garnera gärna med grädde och bär.


Kommentarer
soffie

Tackar för det,perfekt för mina flickor fyller på samma vecka så jag måste börja baka inför kalas å fylla frysen.

go söndag!!!

2008-08-17 @ 09:38:35
URL: http://soffie69.blogg.se/
whatthefuck

mumsigt! det ska jag prova, tack tack ;) och godmorgon!

2008-08-17 @ 09:41:48
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Bim H-D

Hm, kan du komma hit och baka lite också? Ja, så vi har i frysen ifall någon kommer på besök? Nä, brukar normalt inte ha kaffebröd till kaffet själva. Dock väldigt bra sätt för dig att fixa bort röksuget - men käka inte upp alla kaffebröd du bakar SJÄLV!!! Inget jag rekommenderar nej ;)

Må så grankott... ngn som HAR köket bostadsanpassat, japp... Men, de smarta byggarna har satt in en vanlig spis och då ugn... jag kan INTE lyfta ut en ugn från mer eller mindre golvnivå - möjligen om jag var 140-150 hög över havet... är dock inte det! :)

2008-08-17 @ 10:33:58
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm
ejmis

När ska jag komma över på en fika? ;)

2008-08-17 @ 15:57:03
URL: http://ejmis.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lillanslilla

Bloggar om allt och inget...spontant eller uträknat...

RSS 2.0