God kväll

Nu har vi ätit gott och umgåtts med Vickan Filip Issa
och Emil!(döttrar med pojkvänner)
Trevligt!
Till efterrätt blev det en skitgod kladdkaka med glass:))
Timrå loosade men det skiter jag i:))

Recept på dagens kommer här..

1,5 kg älgstek
2 msk margarin
1 st purjolök
1 st gul lök
3 st morötter
3 dl buljong
2 tsk salt
1 tsk pepparmix
6 st mosade enbär

Till såsen:

3 msk vetemjöl
3 dl matlagningsgrädde
3 vitlöksklyftor

Gör så här

  1. Gnid in steken mad salt och pepparmix...Jag änvänder gourmetsalt!
  2.  Bryn köttet på alla sidor i en stekgryta. Lägg ner lök och purjolök och morötter och låt dem fräsa med en stund.  (lök och morötter i bitar alternativt klyftor)
  3. Lägg i enbären. Späd med hälften av buljongen. Låt köttet steka/puttra under lock i 2 timmar.
  4. Vänd köttet emellanåt och späd vartefter med buljongen.
  5. Ta upp steken och lägg den på fat under folie. Sila upp skyn i en kastrull, pressa ner så mycket det går av morötter och lök genom silen.
  6. Skaka mjölet i redningsbägare och häll det sakta ner i skyn under vispning. Låt såsen tjockna utan att stormkoka.
  7. Späd med grädden och smaksätt med vinbärsgelé (försiktigt!), lite soja...
  8. Smaka av och krydda ytterligare om det behövs!


Supergott!

Nu ska jag förföra min man innan jag ska möta Vickan på halva vägen lite senare!

Tjingeling!



Kommentarer
Nettan

Låter mumsigt. Blir fläskkarré av något slag här:-) Sen någon mumsig glass framför TVn.



Ha det så skoj med mannen..;)

2008-10-18 @ 18:56:21
URL: http://abvl.blogg.se/
Pia

Gud så gott det låter

2008-10-18 @ 19:12:34
URL: http://piakallman.blogg.se/
Tina

Mums...det receptet tar jag nog med mig...låter gott...myspys i soffan här med med stjärnorna...

Ha det gott!

2008-10-18 @ 19:16:32
URL: http://tinaz.blogg.se/
mona-lisa

Tack kära vän.

För en fin kommentar.



Så intressant att få följa dig och

din härliga familj innifrån dina

tankar o känslor, känns som man

har lärt känna dig en hel del.



Ha en underbar och fin avslutning på

denna kväll.



Det är direkthockey mellan Dallas o Colorado

på tv i kväll ca 21 men tyvärr missar jag

eftersom jag arbetar natten.



kramisar



2008-10-18 @ 19:31:40
URL: http://melodislinga.blogg.se/
Susan

Mums...det lät super duper gottigt=)

2008-10-18 @ 22:08:14
URL: http://eliottsmamma.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lillanslilla

Bloggar om allt och inget...spontant eller uträknat...

RSS 2.0