Tänkvärt...

Var in på Ica efter jobbet....
Gick fram till charken och skulle köpa smaskig skinka.
Där står en man som jag känner igen från stans "mindre bättre klientel"
om vi säger så...därmed inte sagt att jag på något vis ser ner på dem!
Det vet ni som känner mej att jag inte gör!
Tanten i charken frågar honom lite snorkigt "om han ska ha något"..
Nej svarar mannen jag försöker bara bli mätt i ögonen åtminstone..
Jag känner hur jag nästan skäms som ska köpa min skinka för 25 kr/hg..
Mannen går,jag handlar min "lyxskinka" och på vägen ner till bussen
ser jag  honom åter igen..denna gång går han och tigger cig av folk..

I mina tankar är mannen kvar då jag stiger på bussen och då jag kliver av.Ja han hänger med
ända hem.
Jag låser upp plockar upp mina varor och tänker Gud så skönt att vara hemma!
Då kommer mannen igen i mina tankar....har han ett hem,blir han mätt idag
hur mycket frös HAN då det var snorkallt med 25 minus ute!?
Hur kan det bli så fel för vissa? Ja jag är ingen naiv liten bimbo så jag fattar att
det någonstans på vägen blivit helt fel!
Men det jag inte kan släppa är att tänk om ....tänk om det någon dag är mitt barn
som går där i vuxen ålder och inte har råd att äta,om det är mitt barn det gått helt fel för!
Om det är mitt barn som många ser ner på med ogillande blick..
Tänk om...
Näe tänker ni nu..ni är ju en bra familj
ni har ett fint hem och relativt bra ekonomi så varför skulle
det hända..
Ja varför inte..
Att jag har det bra är ingen garanti för att mina barn ska få det..
Griper knarket eller spriten  till exempel tag i dom är man nog väldigt jäkla skitliten som förälder..

Tänk bara på det är ni snäll....ge det 5 minuter av er tid.Skulle ni vilja att det var era barn som folk
såg ner på med föraktfull blick..
Vem är det som säger att jag eller du har rätt att tro att vi är så jävla bra för att vi lever
"normala" liv..
Tänk bara på det...
Och ge den du möter på gatan ett leende oavsett rang i samhället..
Leendet mättar kanske inte men det glädjer en kort stund och
kanske ger det även lite värme i vinterkylan..



Kommentarer
Åsa

bra skrivet!!

2010-03-02 @ 19:01:50
URL: http://secondtime.blogg.se/
Tina

Fina ord! =)

2010-03-02 @ 19:10:43
URL: http://tinaz.bloggplatsen.se.
Helena

Otroligt bra formulerat och en bra tankeställare!

/Hella

2010-03-02 @ 20:02:48
URL: http://www.marihelena.net
Alexandra

Så sant! Och kul att du börjat blogga igen! Kram på dej från Gävle

2010-03-03 @ 10:48:02
URL: http://mudjur.blogg.se/
Veronica

finns väl inga garantier att lyckas bara för att man har bra ekonomi etc. Även för de bästa familjerna går det ju snett ibland . Hoppas du haft en bra helg!

2010-03-22 @ 16:04:08
URL: http://livetivitavillan.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lillanslilla

Bloggar om allt och inget...spontant eller uträknat...

RSS 2.0