Att leva med smärta

Varning för långt inlägg!

"Men du som ser så pigg och fräsch ut kan ju inte ha ont"
Den meningen hatar jag att höra eller se på folk att dom tänker!

Jag har som många vet en ländkota för mycket och den kotan är
sprucken (saknas en flisa i den).
Detta har konstaterats via magnetröntgen.
Är ca 5-10 % av den Europeiska befolkningen som har detta problem.
Mitt problem är ej operativt då dom konstaterat
att det ej är säkert det blir bättre utan tvärtom sämre med en operation.
Samt att det är en stor operation som man inte gör om man inte är rätt säker
på utgången av den.

Nu kommer vi till hur det här är!
Jag har ont VARJE dag....och då menar jag varje..mer eller mindre.
Dom dagar jag har riktigt ont dom dagarna gör jag noll!
Syns knappt ute mer än det jag måste.
Jag är en sådan människa som inte gnäller i onödan utan kämpar på
i alla fall.Det är därför folk inte förstår hur ont jag har och hur besvärligt detta är.
Jag KAN bara inte lägga mej ner och dö! Blir inte bättre av det! Tvärtom!
Måste hålla igång för att inte stelna samtidigt som att då jag gör för mycket
får jag straffet på natten eller dagen därpå i form av hiskelig värk!

Jag försöker att vara positiv till livet men ibland orkar inte jag heller!
Då blir det familjen som får ta smällen.Jag blir grinig elak och allmänt
jävlig att ha att göra med.
Min sorg över detta tar jag oftast ut då jag är helt ensam.
Då gråter jag....floder!
Gråter för att jag orkar inte jämt vara den starka ,orkar inte att inte få vara
liten och svag .Orkar inte med smärtan!

Jag har en jättefin familj och ett jättebra liv både socialt,ekonomiskt
och över huvud taget! MEN! Kunde jag bara få EN dag utan smärta
så skulle det just den dagen smälla högre!

Jag har kastats runt i sjukvården.Blivit illa behandlad av läkare.
Fått strida för min rätt! Gått igenom behandlingar som varit smärtsamma både
fysiskt och psykiskt och klarat mej igenom det också.

Någonstans måste jag våga tro på att jag en dag kanske slipper denna
ryggsmärta.Slipper känna att det där går inte då får jag för ont!

Detta låter kanske inte så speciellt för er..men jag önskar alla
kunde få känna denna smärta i 5 minuter så kanske folk inte tänkte:
"Men du som ser så pigg och fräsch ut kan ju inte ha ont"



Kommentarer
Titti

Tack för hjälpen!
Och usch vad jobbigt med din rygg. Det är skitjobbigt att ha ont hela tiden. Och när man sen haft ont så länge, så "glömmer" folk bort det och behandlar en som vanligt. ELler det är väl det man vill dom ska göra, men då måste dom komma ihåg att man ibland inte orkar också! Kram

2008-04-22 @ 09:46:14
URL: http://dagarimittliv.blogg.se
VENDELA

Jag har haft nackproblem sen jag varit 5. Tillbringat mkt tid på sjukhus och sånt där. Hemskt med alla kroppsproblem ju.

2008-04-22 @ 09:50:19
URL: http://www.veryvendela.blogg.se
annica

Det är ju så...sitter man i rullstol eller går med kryckor eller har bandage..då syns det, å alla tycker synd om personen. En med ständig värk men där det inte syns, den tror folk inte kan ha värk, det syns ju inte. Jag vet inte själv hur det är att gå med ständig smärta, men har både mamma, farmor och svärmor som går med ständig värk av olika anledningar och vet hur mkt de kan plågas. Man får aldrig ta för givet att ett leende så är allt bra, bakom det leendet kan mkt dölja sig.

2008-04-22 @ 09:52:19
URL: http://annica123.blogg.se
Titti

You´ve got mail!

2008-04-22 @ 09:56:30
URL: http://dagarimittliv.blogg.se
Annica

Nu får du mig att gråta. Precis så här känner jag med. Tack för att du får mig att inse att jag inte är ensam. Även om det oftast känns så. Varför måste man ha skylt på sig med texten: jag har värk! bara för att det ska vara godkänt?
Kram på dig!

2008-04-22 @ 10:10:28
URL: http://anja72.blogg.se
ejmis

Styrkekram till dig min vän!
Tänk att så många människor inte förstår att smärta, av olika anledningar, inte alltid syns på utsidan.

2008-04-22 @ 10:20:30
URL: http://ejmis.blogg.se
Nilla

Jag har haft tur inte massa problem med rygg men jag har en mor som har opererat sej två gånger och som jämt lever med värk jag är imponerad hur ni folk med värk orkar att ha ett leende på läpparna oftast varje dag vi "vanliga"ialla fall jag blir grinig när jag har tex.huvudvärk kram till dej starka människa

2008-04-22 @ 10:24:19
URL: http://fnilla.blogg.se
Kattis

Men lilla vännen!
Det du har önskar man ju ingen.
Jo, kanske barnmördare och andra kryp.
Men inte en go´och rar och omtänksam och rolig och trevlig tjej.
Bamsekramar

2008-04-22 @ 10:29:45
URL: http://kattis11.blogg.se
Linda

Förstår precis hur du menar,var tidigare sjuk i några år pga värk i njurar och allt där omkring..iaf, många gånger önskade jag att jag hellre skulle haft ett brutit ben eller dyl så det syndes att jag var dålig och hade ont. För det är som du skriver, man kan ju inte bara lägga sig ner och dö utan man kämpar ju för att få ett fungerande liv och då får man höra "men du som ser så pigg ut" osv...Men nu hade jag turen att efter en operation i aug -03 har jag varit helt frisk.
*kramiz*

2008-04-22 @ 10:32:01
URL: http://killmamman.blogg.se
Gabbi

Lilla gumman..den e stl M(42) alldeles för stor för dig!!
Kramen

2008-04-22 @ 10:32:44
URL: http://www.mamsen71.blogg.se
mona-lisa

Bra skrivet.
Det är bara du och ingen annan som vet hur det känns.Och ingen har rätt att säga att du inte har ont eller mår dåligt.
Men som du vet finns det alltid människor som skall klaga och försöka trycka ner en. Men jag brukar försöka nonchalera det och tänka....skaffa er ett eget värdefullt liv och var inte så missnöjd och sluta kasta skit på oss andra.
Man har en sida utåt som man visar upp.
Men den inre visar man bara till människor som litar på och värnar om en.
kram

2008-04-22 @ 10:44:41
URL: http://melodislinga.blogg.se
Kattis

Hihi, ja, att fota blommor börjar jag bli bra på eller hur?
-95 fick jag sluta jobba i affär pga ryggen.
Jag hade min lilla dos där ett tag. Men det var ju inte någon lång tid jämförelsevis.
Sätt dig i solen nu och visa upp ett bruntbränt ansikte snart!

2008-04-22 @ 10:55:44
URL: http://kattis11.blogg.se
A

Ja men visst är det så.... Man vill helst inte säga hur ont man har för folk tror ju inte på det... Måste man lägga sig ner och göra inget för att folk ska fatta??? Man måste ju fortsätta sitt liv trots smärtan annars kan man ju lika bra dö.... Och klart man vill vara pigg och glad.....Försöka i alla fall. Jag känner verkligen med dig gumman.... Inte för att jag har samma smärta men vet hur det är...

2008-04-22 @ 17:05:50
URL: http://amittilivet.blogg.se
Carola L

Jag önskar ingen att uppleva ens 5 minuter av den smärta jag har :-). Jag personligen tycker att den värk jag har hela tiden går att leva med(huvudvärk), det är de dagar som jag har mer ont i huvudet eller när min ledvärk sätter sig i bröstryggen och gör så att jag inte kan röra på vare sig huvudet eller överkroppen - de dagarna vill jag faktiskt lägga mig ner och dö.

Det jag upplevt värst är egentligen sjukvården - jag har onte, men vad det beror på kan ingen svara på - man känner sig som om man hittar på att man har ont.

2008-05-12 @ 19:20:50
URL: http://mammamuh.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lillanslilla

Bloggar om allt och inget...spontant eller uträknat...

RSS 2.0